Svetà MARLIER – « Déjeuner sur le radeau » 2018

Technics : Acrylic, black stone, tin can on canvas
Dimension : 140 x 210 cm
Price : 8 000 €

The raft and the sea represent life ahead of us, People, as in real life, all have different values, all on the same raft, a test for some, unconsciousness for others, hope , melancholy, arrogance, loneliness, support, suffering…

References in the History of Art : Edouard Manet’s Lunch on the Grass, Théodore Géricault’s Raft of the Medusa, Katsushika Hokusai’s Wave, Michelangelo’s Pietà are used to demonstrate the tragedy of today’s world : wars, migrations, the Mediterranean devastated by plastic pollution, oil spills…

Svetà MARLIER – « Le Cirque » 2018

Technics : acrylic and black stone, metal rings on canvas
Dimension : 150 x 195 cm
Price : 8 000 €

The highlight of his series « personalized figuration », his painting Circus, was created for the Mass of the Artists of Nice in 2018.
He staged several artists around the chaplain of the artists of Nice Yves-Marie Lequin, a kind of Mr. Loyal of this composition.
It is easy to recognize Patrick Schumacher and his animal chimera Rhinozébros, Svetà herself on her horse, her artist friend Ulis in clown…

Intrinsically linked to the Russian family and cultural history of Svetà Marlier, the circus has a place apart in its inspiration. She tells how her grandfather was drying classes to go to the circus, with his brother who himself will direct his own circus in Ukraine.
Through this accumulation of experiences and personalities all gathered in the center of the track, Svetà highlights the possibility for everyone to express themselves around art in all possible forms.

Svetà MARLIER – « L’exode des artistes » 2018

Technics : Acrylic paint, black stone on cotton canvas
Dimension : 220 x 150 cm
Price : 10 000 €

Artist expresses the universal and timeless exodus of humanity. It does not belong to any country, it is not reserved for a category of population, a color of people, but
it must touch us from wherever it comes.
As in all the personified figurative paintings of Svetà the message is at the same time ultra personalized with the presence of known characters, often artists like Nivèse Oscari, only female artist of the School of Nice, and her husband Frédéric Altmann, photographer and critic of the School of Nice, and so many other artists for whom Svetà has so much admiration.

She is also Svetà’s own daughter in front of her abandoned teddy bear…
But the work of Svetà Marlier is never pessimistic, it injects in permanent filigree a message of hope, that of a people on the move, who is extricated from the darkness, the greyness, the despondency, which is committed to light and hope… with the children in the front line of course.

Svetà MARLIER – Diptyque « La vie » 2019

Technique : Peinture acrylique, pierre noire sur toile coton
Dimension : 410 x 145 cm

Le diptyque « La Vie » nous invite au voyage quelque part entre Afrique et Mésopotamie à la recherche des origines de l’humanité. L’artiste explore la Genèse et exprime ici la félicité de la vie, évoquant les liens existants entre toutes les espèces, hommes, femmes, mammifères, oiseaux. Dans l’histoire de la création, les arbres possèdent tous une signification symbolique : le Baobab, le plus imposant et le plus emblématique d’Afrique, dont les branches ressemblent à des racines, l’Arbre de Vie, qui évoque les origines du monde, l’Arbre de la Connaissance du Jardin des Délices avec Adam et Ève et la tentatrice Lilith, sulfureuse, rebelle, chassée du paradis terrestre parce qu’elle allait contre la volonté de Dieu, et qui avec les démons trouva refuge dans la Géhenne.

References in art Hieronymus Bosch

“Garden of Delights”, Martial Raysse

“Here the beach, as here below”, Jan Brueghel and Pierre Paul Rubens

“The Garden of Eden and the Fall of Man”, Lucas Cranach

“Adam and Eve”

Svetà MARLIER – « La danse de l’espérance » 2017

Technique : Acrylique et pierre noire sur bois
Dimension : 90 x 50 cm

Comme dans la tradition des retables, artistes et commanditaire sont représentés sur le polyptique : « Porte Exvoto ». On les voit dansant une farandole. C’est une évocation d’une autre tradition de l’art à la fois civile et religieuse, celle de la « danse macabre » qui était un rappel joyeux de la condition humaine.Une invitation à une fraternité festive où l’on voyait tous les représentants d’une cité, notables, ouvriers, petites gens, pauvres, formant un cortège débonnaire avec des squelettes et la Mort conduisant le bal. Une joie paradoxale, à la fois grave et légère que produit la véritable espérance (Yves-Marie Lequin). Le 14 juillet 2017, 22h30, Saint Pierre d’Arène. Un an après l’attentat de Nice, des artistes et un curé créent une porte monumentale s’ouvrant sur une cité blessée mais qui aspire à retrouver l’espérance. Un mémorial pour tous. Louis Dollé, Patrick Schumacher, Svetà Marlier, Jean Paul Fouques, Patrick Moya, Michel Anthony, Jean Marie Fondacaro, Jean-Francois Gaulthier, Yves Marie Lequin, et le curé Gil Florini.

Svetà MARLIER – La Comédie
Prix : 3 500 €

Technique : Pierre noire, acrylique, encre, peluches aimantées sur toile
Dimension : 145 x 110 cm

“La Comédie” sur les traces de l’Enfer, le Purgatoire et le Paradis de Dante Alighieri et illustrations de Gustave Doré…

Une tempête infernale qui aspire les âmes dans son tourbillon, La forêt divine qui cache les démons, les femmes oiseaux, les serpents, louve, chien et lion, Minotaure avec la posture de Penseur de Rodin sur La porte de l’Enfer, lumière en forme d’une serrure…

Un couple et une enfant tombent en apesanteur comme dans Alice au pays de merveilles, la petite fille tenant la pomme le fruit mythique et mystique par excellence, symbole d’immortalité, de sagesse et de pouvoir suprême,  deux lapins doudous un lap1ange et lap1démon rassurant  ce n’est qu’un rêve…”

References Gustave Doré and Danté Alighieri